week 5&6 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Thirsa Conijn - WaarBenJij.nu week 5&6 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Thirsa Conijn - WaarBenJij.nu

week 5&6

Door: thirsaconijn

Blijf op de hoogte en volg Thirsa

26 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Sawubona allemaal!

Het werd toch maar weer eens tijd om een verhaaltje achter te laten!

Deze twee afgelopen 2 weken weer een aantal ochtenden in de kliniek gewerkt, home based care gedaan, lesgegeven op de creche en aidsvoorlichting aan volwassenen gegeven!

In de kliniek was het afgelopen week een heftige ochtend. Ik ging samen met Marjolein naar de kliniek met het idee dat ik weer bloeddrukken op zou moeten meten, maar dat liep dit keer heel anders! Aangekomen in de kliniek werden we naar de kraamkamer gestuurd door de verpleegkundige waar we een vrouw op het bed zagen liggen met tranen over haar wangen, geen goed teken dus.. Vervolgens zagen we een doodgeboren baby'tje liggen van 24 weken oud, met alles erop en eraan. Zo ontzettend zielig om zo'n klein mensje te zien liggen. De moeder lag te wachten op de ambulance vanwege bloedingen, alleen voordat de ambulance er is duurt hier nogal lang. We hebben het baby'tje in een doek gelegd en hebben gewacht tot de ambulance er was. Vervolgens was er een meisje van 16 jaar die ieder moment kon bevallen. Ook zij moest wachten op een ambulance, wat ongeveer weer een uur ging duren. Ondertussen hebben we haar geprobeerd gerust te stellen en hebben we wat eten voor haar gekocht. De vrouwen zijn hier zo ontzettend sterk! Ook al hebben ze weeën of pijn, je merkt bijna niets aan ze..

In de middag heb ik aids voorlichting gegeven aan volwassen vrouwen van de fruitmarkt uit het dorp, die s'avonds ook andere dingen dan fruit schijnen te verkopen.. Wel nuttig dus om deze vrouwen wat bij te brengen over aids. We deden dit in een restaurant in het dorp, wat de 2e dag met de penis demonstratie toch wel wat voor nieuwsgierige gezichten zorgde. Gelukkig waren de vrouwen erg geïnteresseerd en zijn ze allemaal geslaagd voor de cursus.

In mijn tweede blog heb ik iets verteld over een jongetje op een creche die is achtergelaten door zijn moeder een maand geleden. Later hoorde ik dat de creche leidster die nu voor hem zorgt erg veel moeite heeft om aan genoeg eten voor hem te komen en geen kleding voor hem heeft. Ik heb hem daarom alle broekjes gegeven die Judith mij mee heeft gegeven van Luuk, en ze paste perfect! Fijn idee dat het nu een goed plekje heeft.

Naast al deze dingen doordeweeks zit ik in het weekend natuurlijk ook niet stil! Vorige weekend ben ik naar Bayete geweest, een wildpark hier in de buurt. Ondanks de regen was het een ontzettend leuk en gezellig weekend in een prachtige omgeving. Op de zondag ochtend hebben we de elephant interaction gedaan. Dit zijn 3 olifanten(waaronder een baby) die iedere ochtend naar dezelfde plaats terug komen voor eten dat wij aan ze mochten geven!

Afgelopen nacht ben ik op schildpadden tour geweest. We moesten 8 km lopen door het zachte zand(hard werken dus), maar met succes! We hadden zelfs het geluk dat we een nest met schildpadden uit zagen komen. We 50 kleine schildpadjes die hun weg naar de zee probeerde te vinden. Het leek net of ik midden in een natuur documentaire stond!

Ik heb met het werk nog zoveel meer gezien en meegemaakt, maar voor nu hou ik het even op dit verhaal!

Morgen begin ik alweer aan mijn 7e week werken, want betekend dat peter over 2,5 week al mijn kant op komt!!

Liefs vanuit het warme Zuid- Afrika!


  • 27 Februari 2012 - 10:15

    Manon:

    Hee Thirs,
    Super leuk om te lezen!
    Geniet ervan.
    XX manon

  • 27 Februari 2012 - 12:46

    T Ria:

    Weer een prachtig verhaal om te lezen. En weer fantastische foto's.
    Gr

  • 27 Februari 2012 - 14:36

    Brian:

    Heey Thirs!
    Ziet er heel gaaf uit.
    Echt heel erg vet!
    Mooie foto's en leuk/indrukwekkend om te lezen.
    Volgens mij vliegt de tijd daar voorbij, of niet?
    Iig nog veel succes daar en Peet komt al lekker bijna!
    x Bri

  • 27 Februari 2012 - 16:26

    Oma En Opa D.:

    Wat geweldig dat je die kleine schildpadjes zag uitkomen. Blijf genieten van dat moois!!!!

  • 27 Februari 2012 - 16:26

    Oma En Opa D.:

    Wat geweldig dat je die kleine schildpadjes zag uitkomen. Blijf genieten van dat moois!!!!

  • 27 Februari 2012 - 16:50

    Ronald:

    Hoi Thirsa,

    Na mijn reactie de vorige keer, dacht je zeker ik gooi er even een foto voor Ronald er tegen aan.

    Als ik schrijf dat ik het niet aan pubers uit kan leggen met een stukje hout, dan zeker niet aan volwassen vrouwen.

    Wel jammer dat mijn opmerkingen de hele wereld overgaan en altijd blijven staan. Gelukkig weet niemand wie Ronald is.

  • 27 Februari 2012 - 17:20

    Merel:

    Jeetje Thirs!
    Wat een ervaringen allemaal! Heel erg leuk om alles te lezen en vooral de foto's!!!
    Wat zal je blij zijn als Peter er is!!

    Veel succes nog!! En we missen je.
    Dikke kus Merel

  • 27 Februari 2012 - 19:21

    Fam Bontje:

    hoi thirs,
    heftig om mee te maken, zo'n doodgeboren baby'tje. maar daarentegen ook weer veel mooie dingen meegemaakt! ook leuk dat je de weekenden er lekker op uit gaat! er valt vast nog veel te ontdekken :) !
    groetjesss

  • 27 Februari 2012 - 22:28

    Thijs:

    Hey Thirza, leuk om te lezen je verslagen en wat maak je een hoop mee! Mooie foto's ook. Geniet ervan xx

  • 28 Februari 2012 - 07:19

    Dennis & Dominique:

    He Thirsa,
    Wat maak je een hoop mee zeg, geweldig maar ook onwijs heftig zeg! Je foto's ziet er onwijs gaaf uit. We wensen je nog heel veel plezier en geniet ervan! Groetjes Dennis en Dominique

  • 28 Februari 2012 - 14:23

    Gerard Verhaegen:

    Ja, je maakt wat mee lieverd, wel heftig natuurlijk. Je bent met iets bezig waar je best trots op mag zijn,bovendien een leerschool in een totaal andere wereld, die je niet gauw zal vergeten.
    Liefs uit Julianadorp en bedankt.

    Gerard.

  • 29 Februari 2012 - 13:49

    Trudy W:

    Hoi Thirsa, wat een indrukwekkende verhalen weer, triest en mooi.
    Prachtige foto's ook. Geweldig voor je om mee te maken. en wat vliegt de tijd al weer! Geniet er van!!

  • 29 Februari 2012 - 16:04

    Tan :

    Hee vriendin,

    Jeetje wat een mooi verhaal weer.. wel heftig joh van die baby kreeg er zelf tranen van in me ogen.

    Gelukkig maak je ook heel veel mooie dingen wat geweldig van die broekjes van Luuk!
    Wat zijn het veel schilpadjes joh!

    Als Roos goedgekeurd wordt gaat ze het worden dus als alles goed verloopt heb ik een paardje als jij thuis bent!:)

    Sprak peet afgelopen dinsdag nog even in de sportschool.. Ik zei nou peet nog 19 nachtjes.. hij kan niet wachten tot hij naar jou toe gaat! De tijd gaat wel hard zeg je komt over een maandje al weer thuis.

    Gezellig, ik kan stiekem ook niet wachten.. mis je drol.

    Dikke kus en geniet van je laatste maandje daar !!

  • 02 Maart 2012 - 13:29

    Hester:

    Hoi Thirsa,
    Door je verhalen kan ik me een heel klein beetje voorstellen hoe het er daar aan toe gaat.

    Ik heb begrepen van Ronald dat je ondanks je harde werken ook nog tijd moest vinden om aan je motivatie voor de UVA te werken. Nu maar hopen dat dit niet voor niets is geweest en dat je wordt ingeloot. Op naar weer een nieuwe uitdaging!

    Fijn dat je naast de soms moeilijke, maar ook ontroerende momenten tijd maakt voor leuke dingen.
    En…… …wat een prachtige foto’s maak je.


  • 10 Maart 2012 - 14:21

    Rover:

    Hi Thirsa, zag je verslag via Trix. Heftig wat je mee maakt joh. Ervaringen voor het leven. En als ik de foto's zie dan merk ik dat je veel plezier hebt en afwisselend werk hebt :) Groetjes, Rover

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2012

week 7&8

26 Februari 2012

week 5&6

12 Februari 2012

week 3&4

31 Januari 2012

week 2

23 Januari 2012

Sawubona
Thirsa

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 20587

Voorgaande reizen:

09 Januari 2012 - 01 April 2012

Zuid-Afrika

Landen bezocht: