Sawubona - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Thirsa Conijn - WaarBenJij.nu Sawubona - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Thirsa Conijn - WaarBenJij.nu

Sawubona

Door: thirsaconijn

Blijf op de hoogte en volg Thirsa

23 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Sawubona lieve allemaal,

Daar is dan eindelijk mijn eerste reisverslag vanuit St. Lucia. De tweede werkweek is al weer begonnen vandaag. Ik moet nog ontzettend wennen aan het Afrikaanse leven, maar het gaat al een stuk beter dan een week geleden. Om even een indruk te geven: Ik woon in St. Lucia, een klein stadje in Kwazulu Natal. We werken in de dorpen rondom St Lucia genaamd Khula en Ezswchengalisha. 80% van de bevolking hier is besmet met HIV, erg veel mensen dus. De cultuur is hier zo anders, bijna onbegrijpelijk. Het is bijvoorbeeld voor mannen toegestaan om meerdere vrouwen te hebben(wat meteen al een heel groot probleem vormt als het gaat om het verspreiden van HIV) en zo nog veel meer dingen die voor ons in Nederland onbegrijpelijk zijn.

Er zijn op dit moment 2 andere vrijwilligers hier, waar ik ook me kamer me deel. Ze zijn en stuk ouder dan mij maar ze zijn wel erg aardig! Zijn komen uit Australie en Schotland dus me Engels gaat wel goed vooruit!

De eerste ochtend ben ik begonnen met een support group. Er is een stel vrouwen uit de dorpen hier die daarheen komen om dingen te bespreken met elkaar en vragen aan ons te stellen over medische zaken of andere dingen. Een groot probleem is alleen dat echt niemand hier een woord Engels spreekt, wat dus betekend dat alles vertaald moet worden. Ik voel me soms behoorlijk nutteloos omdat ik niet gewoon kan vragen en zeggen wat ik wil tegen deze mensen.

Daarnaast heb ik een dag home based care gedaan en gewerkt in een kliniek.
1 ding was al vrij snel duidelijk; er is hier in niets een systeem. De kliniek is 1 grote chaos en ontzettend druk. Ik heb de hele ochtend bloeddrukken opgenomen, temperatuur gemeten en mensen gewogen. Ondertussen zaten er soms zusters niets te doen, erg frustrerend. Bij de home based care zijn we bij een aantal patienten langs geweest die te zwak zijn om zelf nog de deur uit te komen. Zo was er 1 man met karposi sarcoma, een soort huidkanker wat je kan krijgen als je Aids hebt. Het zag er echt afschuwelijk uit, en het enige wat je eraan kan doen is bestralen in het ziekenhuis, maar daar hebben de meeste mensen hier geen geld voor.
Een andere patient zat de hele dag op zijn matje in zijn huis voor zich uit te staren en had tubercolose. We moesten dus een mondkapje om toen we bij hem in de buurt waren. Erg triest om iemand zo te zien zitten.

In de middagen heb ik een keer getuinierd, en 2x een after school club gedaan. Hier komen kinderen uit school om te eten die geen thuis hebben of geen ouders. Er wordt veel gezongen en gedanst door de kinderen, erg leuk om te zien!

Dit weekend ben ik naar Mozambique geweest wat echt ontzettend mooi was! We gingen opzoek naar wilde dolfijnen om mee te zwemmen, maar dat was lastig omdat alle dolfijnen die we tegen kwamen op reis waren. Net voordat we terug zouden gaan naar het strand, spring ik in het water en zwemmen er 5 dolfijnen om me heen, echt zo mooi om te zien!

Ik ga nu maar weer stoppen, anders wordt het wel een erg lang verslag!

Liefs Thirs




  • 23 Januari 2012 - 20:16

    Stephanie:

    Jeetje, Thirs, wat een cultuurshock! Klink heel ingrijpend. Wel mooi om je ervaringen zo te lezen! Zet hem op, liefs Steef

  • 23 Januari 2012 - 20:20

    Familie Bontje:

    hoi thirs, leuk om wat van je te horen ! totaal andere wereld, wat hebben wij het dan toch goed hier ! maar gelukkig wel van de luxe van internet voorzien ! suc6 met alle nieuwe ervaringen. we horen wel weer van je, groetjes uit breezand.

  • 23 Januari 2012 - 20:25

    Bernard:

    Thirsa,
    Indrukwekkend verslag van je ervaringen in deze korte tijd in Afrika.
    Goed om te lezen dat je ook erg leuke dingen mee maakt.
    Grt uit een koud Aberdeen, 4 graden, Bernard

  • 23 Januari 2012 - 21:21

    Iris:

    Lieve Thirs,
    Wat een cultuurshock hea!
    Hoop dat je je een beetje kunt settelen.
    Super gaaf dat je met dolfijnen gezwommen hebt!
    Geniet van al het moois! Voor je het weet staat Peter voor je neus om je op te halen ;)
    Dikke kus!!!
    P.s. als je van inktvisringen houdt, ga eten bij Quarterdeck en bestel de calamaris ;)

  • 23 Januari 2012 - 21:27

    Fam Van Haaster:

    Hey Thirsa

    Wat een verhaal. Lijkt me soms ook heel frustrerend. Je zou zoveel meer willen doen. Geweldig dat je toch met de dolfijnen hebt gezwommen.
    Veel succes verder. en we wachten op je nieuwe verhaal. Groetjes

  • 23 Januari 2012 - 21:35

    Gerard Verhaegen:

    Fantastisch, Tirsa wat zal je een ervaring op doen. Dit is iets wat je altijd bij zal blijven. Fijn dat je ons deelt in je reis ervaring, we kijken uit naar het vogende. Let goed op jezelf en tot mails.
    Groetjes vanuit een regenachtig Nederland.

  • 24 Januari 2012 - 11:28

    Merel:

    Hi thirs!
    Wat indrukwekkend allemaal! Heel leuk om zo van een afstandje te lezen wat je allemaal doet daar!
    Kijk uit naar je volgende verslag.
    Heel veer succes en zet m op!
    We missen je! Dikke kus, Merel

  • 24 Januari 2012 - 11:28

    Jamie:

    Hee thirs,
    Echt leuk om je ervaringen van daar te lezen. Ben benieuwd naar je verdere verhalen.
    Liefs Jamie

  • 24 Januari 2012 - 11:44

    Marieke:

    Hai lieve Thirs,
    Eerste weekje met indrukken zit erop...en wat voor indrukken! Van lieve kleine meisjes met jouw zonnebril tot aids-patienten en van zwemmen met dolfijnen tot nijlpaarden in je tuin ;)
    Hou je taai, maar vooral geniet en ervaar. X

  • 24 Januari 2012 - 14:38

    Oma Riet:

    Lieve Thirsa, Wat zal jij een indrukken opdoen, alsmede fustraties. Maar een rondje zwemmen tussen wilde dolfijnen is ook niet verkeerd. Nog maar 67 dagen en je komt weer langs met Sterre. Groetjes en liefs Oma.

  • 24 Januari 2012 - 16:13

    Familie Bultstra:

    hai Thitsa
    wat maak jij een hoop mee.
    wat een ervaring doe jij zo op.
    en wat leuk dat we alles kunnen lezen wat je allemaal meemaakt.
    wij zijn benieuwd naar je volgende verslag.

    groetjes uit Breezand.

  • 24 Januari 2012 - 16:13

    Familie Bultstra:

    hai Thitsa
    wat maak jij een hoop mee.
    wat een ervaring doe jij zo op.
    en wat leuk dat we alles kunnen lezen wat je allemaal meemaakt.
    wij zijn benieuwd naar je volgende verslag.

    groetjes uit Breezand.

  • 24 Januari 2012 - 17:46

    Tanja:

    Jeetje Thirs wat een ervaringen! erg leuk om te lezen hoe je het hebt, ik bel je vanavond even, hopelijk ben je dan nog wakker! ik ga nu dansen.

    Succes daar schat!

    Hele dikke kus je vriendinnetje

  • 25 Januari 2012 - 17:29

    Angelien:

    Hallo Thirsa,

    Geweldig om je ervaringen te lezen, heel knap hoe je het oppakt.
    Tuurlijk maak minder leuke dingen mee, maar ook geweldige momenten, we vinden het in ieder geval ook heel fijn dat het goed met je gaat en we zien je reisverslag graag tegemoet.
    groeten van Dan Angelien en Rutger.

  • 25 Januari 2012 - 19:01

    Bart:

    Klinkt Goed ! Hoop dat je een beetje je draai kan vinden x

  • 27 Januari 2012 - 20:31

    Yvon:

    Jeetje Thirs, wat een ervaringen. Aan het eind van je reis kun je er een boek van schrijven. Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende verslag. x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2012

week 7&8

26 Februari 2012

week 5&6

12 Februari 2012

week 3&4

31 Januari 2012

week 2

23 Januari 2012

Sawubona
Thirsa

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 820
Totaal aantal bezoekers 20590

Voorgaande reizen:

09 Januari 2012 - 01 April 2012

Zuid-Afrika

Landen bezocht: