week 3&4 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Thirsa Conijn - WaarBenJij.nu week 3&4 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Thirsa Conijn - WaarBenJij.nu

week 3&4

Door: thirsaconijn

Blijf op de hoogte en volg Thirsa

12 Februari 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Sawubona,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een reisverslag heb geplaatst, dus het wordt nu wel weer eens tijd!
Ten eerste ontzettend bedankt voor alle leuke reacties op mijn voorgaande, vind het erg leuk om het allemaal te lezen!

De eerste 4 weken werken zitten er al weer op, en ik heb weer ontzettend veel nieuwe dingen gedaan! Ten eerste is het huis een stuk voller nu, er zijn 7 nieuwe vrijwilligers bijgekomen wat erg leuk is! 1 daarvan komt ook uit Nederland(Marjolein), en is ook nog eens mijn kamergenootje! Erg gezellig dus!

De afgelopen week heb ik lesgegeven op de primary school in Khula. We werden eerst iedere ochtend afgezet op de creche met de andere vrijwilligers. Daar deden we een half uur de kleuren en het alfabet, en vervolgens gingen Liz en ik opweg naar de primary school. Dit is ongeveer 20 minuten lopen, wat soms best een opgave was in 35 graden en in het zand! Onderweg kom je een hoop mensen uit het dorp tegen die allemaal ontzettend aardig zijn. Ondertussen gaat het begroeten enz. in het Zulu prima, soms misschien iets te goed aangezien een hoop Afrikanen meteen denken dat ik vloeiend Zulu spreek en dus een heel gesprek beginnen aan te knopen in het Zulu.(Waar echt geen touw aan vast te knopen is)

De klas was een groep 8, met 14 kinderen. Liz en ik gaven samen les over HIV en alles wat daarbij hoort. Op het begin vond ik het wel spannend om voor een klas van 14 kinderen te staan en alles in het Engels te doen, maar na een paar minuten was dat al snel voorbij! De leerlingen waren ontzettend leuk en ze luisterden allemaal aandachtig.
De laatste dag op vrijdag was het dan zover, de condoom demonstratie. We haalden 5 houten penissen tevoorschijn in de klas wat natuurlijk meteen voor een hoop gegiechel en verschrikte gezichten zorgde. Gelukkig ging alles goed en het was een leuke week met de klas! Na het lesgeven op de primary school hadden we iedere ochtend nog een uur om te werken op de creche. Deze creche heeft 30 kinderen tussen de 1 en 6 jaar, een drukke maar gezellige bedoeling is!

Daarnaast zijn we begonnen met een nieuw project, het nutrition project. Dit houdt in dat we een aantal gezinnen gaan ondersteunen met een soort pap die een hoop vitaminen en belangrijke bouwstoffen bevat. Hiervoor moesten een aantal gezinnen geselecteerd worden. African Impact moet daarvoor toestemming vragen aan de Induna(zo wordt hier een burgemeester genoemd). Hij heeft een aantal adressen gegeven van families waarvan hij dacht dat wij die wel konden helpen. We hebben bij alle families het gewicht en de lengte gemeten, de bloeddruk opgenomen en de bicep breedte opgemeten. Het was ons al snel duidelijk dat er een hoop leden in de families waren die het niet erg hard nodig hebben, terwijl we zelf wel een hoop mensen hebben ontmoet tijdens de home based care die het ontzettend hard nodig hebben. Hopelijk kunnen we daar volgende week dus wat aan veranderen.

Tijdens de home based care weer een hoop heftige dingen tegengekomen. Ik heb vorige week bijvoorbeeld een Zulu huis schoongemaakt van een man met Aids en TB. Dit betekende dus dat we met mondkapje en al naar hem toegingen. Aangekomen in het huis zag ik al snel dat ik echt even mijn verstand op nul moest gaan zetten. Tijdens het schoonmaken liepen er allemaal kleine beestjes over me voeten en er stond overal eten wat ongeveer al 2 weken terug weggegooid had moeten worden! Daarnaast is het ook wel even lastiger om schoon te maken zonder een kraan met stromend water in een huis enz. Toch wel even anders dan het thuiszorg werk in Nederland…

Daarnaast ook een vrouw bezocht met een ontzettend groot gezwel in haar nek wat voor een deel was weggesneden, ik had echt nog nooit zoiets gezien! Ze lag op een matras in haar huis en had ontzettend veel pijn. In Nederland is het echt ondenkbaar dat je met zo’n nek thuis op de bank ligt..
De bezoeken van de home based care blijven toch iedere keer wel een beetje een cultuurshock. Vanaf deze week zijn er ook andere medische vrijwilligers, dus ik vind het wel fijn dat ik alle projecten niet meer alleen doe!

Gister heb ik met 3 huisgenoten een auto gehuurd en zijn we naar cape Vidal gereden, een mooi strand in de buurt van St. Lucia. Op weg daarheen reden we door een wildpark, dus we hebben meteen weer wat dieren gespot! We hebben zebra’s, buffalo’s en nijlpaarden gezien.

Eind van de middag ga ik samen met Marjolein en Rhandy in een klein vliegtuigje boven de omgeving hier vliegen, ik ben erg benieuwd hoe dat zal zijn!!
Volgend weekend ga ik met 3 andere vrijwilligers een weekend op safari, daar kijk ik ook erg naar uit!

Ik ga nu maar weer stoppen anders wordt het wel erg lang! Geniet allemaal van de sneeuw in Nederland! Ik kan het me echt niet voorstellen, het is hier zo heet!

Sala Kahle!(tot ziens)

Liefs Thirsa

  • 12 Februari 2012 - 10:47

    Stephanie:

    Wat een mooi verhaal weer Thirs! Heel indrukwekkend. Klinkt heftig allemaal maar gelukkig heb je ook mooie momenten. Blijf genieten! Liefs x

  • 12 Februari 2012 - 11:01

    Fam Van Haaster:

    Tjee Thirsa, het is voor ons ook niet voor te stellen. Er is hier vannacht weer sneeuw gevallen. En jij daar volop in de zon. Je hebt weer een hoop gezien en je gaat nog veel meer zien als ik het zo lees. Geniet er van.

    Gr

  • 12 Februari 2012 - 11:28

    Gerard Verhaegen:

    Massa dankie, voor dit fantastische verslag,Thirsa. Voor mij een iets wat me terug laat denken aan mijn eigen ervaringen in zulke omstandigheden.
    Een fantastische leerschool en levenservaring. Je kan er trots op zijn dat je deze werkzaamheden doet onder die omstandigheden, ik heb respect voor je. Geen heimwee meer of valt dat af en toe toch nog tegen?
    Nogmaals weer bedankt en tot de volgende keer. Vanuit een wederom besneeuwd Nederland. PS hoe zijn de maaltijden daar Thers?

  • 12 Februari 2012 - 14:28

    Johan En Ans:

    Gezellig voor je dat je een nederlands kamergenootje hebt nu. Toch wel lekker om zo nu en dan in je eigen taal te kunnen praten.
    Geweldig werk wat jullie daar doen!
    Veel succes nog en groetjes uit het (nog) witte Breezand

  • 12 Februari 2012 - 19:25

    Tanja :

    Jeetje, Thirs wat een indrukwekkend verhaal! mijn god wat vind ik het toch bijzonder, wat je allemaal meemaakt.
    mis je wel hier hoor drol :p

    Sala Khale,
    Kussies Tan

  • 13 Februari 2012 - 15:36

    Anne:

    Hai Thirs!

    Super leuk om je verhalen te lezen! Geniet er lekker van.

    xxx An

  • 14 Februari 2012 - 17:04

    Peter En Marieke:

    Hee Thirs,
    Erg fijn om te horen dat het goed met je gaat. Wat een ervaringen doe je daar op en wat zal je af en toe verbaasd zijn over het leven daar.Wij zijn trots op je en wij missen je lach in ons huis.... Oh ja , we hebben een nieuwe chocoladetaart in de winkel , maar daar hou jij toch niet van...Liefs en groetjes, Peter en Marieke

  • 14 Februari 2012 - 17:04

    Peter En Marieke:

    Hee Thirs,
    Erg fijn om te horen dat het goed met je gaat. Wat een ervaringen doe je daar op en wat zal je af en toe verbaasd zijn over het leven daar.Wij zijn trots op je en wij missen je lach in ons huis.... Oh ja , we hebben een nieuwe chocoladetaart in de winkel , maar daar hou jij toch niet van...Liefs en groetjes, Peter en Marieke

  • 15 Februari 2012 - 19:05

    Angelien:

    Hoi Thirsa,

    We waren weer byzonder onder de indruk van je reisverslag. Wat maak je veel mee! Wel goed dat je versterking krijgt uit Nederland.
    We kijken weer uit naar je volgende reisverslag,
    Groet van ons allen.

  • 15 Februari 2012 - 19:26

    Bart:

    Wat een toffe verhalen Thirsa ! Kan je wel een beetje communiceren met de lokale bevolking en alle kinderen? Of kunnen ze ook allemaal Engels, of is er een tolk ofzo? Iedegeval veel plezier, voor je het weet is het weer voorbij ! x

  • 15 Februari 2012 - 20:56

    Bernard:

    Hallo Thirsa, tijd vliegt dus: alweer 4 weken in Afrika.
    Het blijft indrukwekken om je ervaringen te volgen/lezen.
    Groeten uit Warschau waar het nu volledig wit is van de sneeuw en -9 graden C (dus koud).

  • 24 Februari 2012 - 16:29

    Ronald:

    Hoi Thirsa,

    Gisteren ben ik bij je ouders geweest en hebben wij uitvoerig over je gesproken. Zoals meestal ben ik blijven eten en had je moeder spaghetti gemaakt. Ze weet natuurlijk dat ik dol ben op pasta.

    O ja Esther was er ook bij. Blijft toch altijd leuk om je oudste zus te plagen. Ook nu weer met deze opmerking (gaat ze vast lezen).

    Ik vind het erg goed wat je doet. Ondanks mijn levenservaring zie ik mijzelf nog niet voor een klas pubers staan met een stuk hout in mijn hand, wat als voorbeeld dient om iets nader toe te lichten ter voorkoming van aids. Met zeer trotse groet kijk ik uit naar het volgende verhaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2012

week 7&8

26 Februari 2012

week 5&6

12 Februari 2012

week 3&4

31 Januari 2012

week 2

23 Januari 2012

Sawubona
Thirsa

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 674
Totaal aantal bezoekers 20592

Voorgaande reizen:

09 Januari 2012 - 01 April 2012

Zuid-Afrika

Landen bezocht: