week 7&8 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Thirsa Conijn - WaarBenJij.nu week 7&8 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Thirsa Conijn - WaarBenJij.nu

week 7&8

Door: thirsaconijn

Blijf op de hoogte en volg Thirsa

11 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Sawubona lieve allemaal,

Hier mijn laatste reisverslag vanuit Zuid- Afrika. Mijn 8 weken van vrijwilligerswerk zitten er alweer op, best een gek idee..
Vorige week jammer genoeg een hoop leuke vrijwilligers gedag moeten zeggen, dat was toch wel even slikken! Je maakt zoveel met elkaar mee iedere dag, en we hadden een hele gezellig groep.

Afgelopen donderdag hadden we een event georganiseerd in Khula village omdat het internationale vrouwendag was. Aangezien de vrouwen hier in aanzien nog steeds een stuk lager staan dan de mannen, was dit dus ook goede gelegenheid om de vrouwen in het zonnetje te zetten. Ik heb s’ochtends de Zulu kok in het huis geholpen voor de catering, en s’middags begon het evenement. African impact had ervoor gezorgd dat er een aantal vrouwen uit het dorp een speech zouden houden. Dit bestond uit een verpleegkundige, een lerares, een eigenaar van een bed and breakfast en 1 van de leiding van African impact. We habben iedereen een sticker gegeven waar teksten op stonden zoals; I am amazing, I am strong enz.
Er was ook een Zulu dj aanwezig, je kan je echt niet voorstellen hoe dit klinkt haha.
Ik wist al dat Zulu’s gek zijn op praten, maar ze zijn dit duidelijk ook op speechen. Ik vind het normaal altijd al moeilijk om wakker te blijven bij speechen die te lang duren, maar nu konden we er ook nog eens geen woord van verstaan! Daarnaast kwamen er ook nog een aantal meiden van de primary school die een kleine voorstelling opvoerden met dans en gedichten. We waren helemaal kapot aan het eind van de dag, maar de vrouwen vonden het in ieder geval helemaal geslaagd!

Vorig weekend was cycloon Irina aangekomen in Zuid-Afrika wat betekende dat we het hele weekend met z’n allen films hebben gekeken in bed en eten hebben laten bezorgen omdat het gewoon te slecht was om de deur uit te gaan. Een beetje jammer dat het precies in het weekend was, maar uiteindelijk hebben we er wel wat gezelligs van gemaakt.

De afgelopen 2 weken heb ik niet zoveel in de kliniek gewerkt omdat het daar redelijk rustig was. Daarentegen wel weer veel gedaan met de home based care.
In ezwenglischa hebben we ervoor gezorgd dat een jongen van 25 zich heeft laten testen voor HIV. Hij had klachten wat leek op infecties die je kan krijgen door HIV, alleen hij had zich nog niet laten testen. Na een smoesje waardoor hij niet meekon hem toch meegenomen naar de kliniek en zoals we al hadden verwacht was de uitslag jammer genoeg positief. Nu maar hopen dat hij een goede behandeling krijgt..
Daarnaast is er een gogo waar we regelmatig langsgaan met 1 been. Ze vertelde ons dat ze bijna jarig was, wat ons op het idee bracht een verjaardagskaart te kopen. Ik heb nog nooit iemand zo gelukkig gezien met een verjaardagskaart! De tranen stonden in haar ogen en het was de beste dag van deze maand zei ze. Erg fijn om iemand zo blij te kunnen maken met zo’n klein gebaar! De laatste dag dat Marjolein nog op het project was hebben we samen een handleiding gemaakt over het opmeten van de bloeddruk en wondzorg, aangezien de vrouw die het medische project leidt geen enkele kennis heeft op medisch gebied. Hier hebben wij al een aantal keer over geklaagd tegen de leiding, hopelijk doen ze er iets mee. Ik vind het echt onbegrijpelijk en het heeft al een aantal keer tot flinke discussies en frustraties geleid tijdens het werk op het medische project.

Op de afterschoolclub zijn we lekker creatief bezig geweest met schminken. De kinderen vonden het helemaal geweldig en leefde zich dan ook helemaal uit op elkaar en op ons met alle kleurtjes. Ga ze toch wel erg missen al die blije gezichtjes!

Vanochtend heb ik sinds lange tijd weer op een paard gezeten. Met 3 andere vrijwilligers hebben we een tocht gedaan over het strand en langs de estuary. Toch wel even gek als er op 10 meter afstand 2 krokodillen naar je liggen te loeren. Maar ach, ze ‘schijnen’ bang te zijn voor de paarden werd ons verteld…

Aangezien ik een stomme vergissing heb gemaakt met mijn vertrekdatum moet ik jammer genoeg nog 5 extra dagen wachten totdat peter hier is. Kijk er ontzettend naar uit en hoop dat de tijd nu toch wel erg snel gaat! Met Peter zal ik nog een aantal dagen in St. Lucia verblijven waarbij ik hem de kliniek, primary school en 1 van de creches wil laten zien, ik wil hem natuurlijk ook de kans geven om met die ontzettend lieve baby’s te knuffelen! Daarna gaan we naar Swaziland, het Krugerpark, de panoramaroute rijden en vervolgens onze reis eindigen met 5 dagen Cape Town!!

Bedankt voor alle lieve reacties op mijn voorgaande reisverslagen, het deed me iedere keer erg goed om het te lezen!

Tot over een kleine 3 weken in Nederland!

Sala kahle,

Veel liefs Thirs

  • 11 Maart 2012 - 11:23

    Iris:

    Wauw Thirs,
    Wat gaat de tijd snel!
    Gelukkig betekend dat dat we snel een borrel kunnen doen en jij jouw foto's aan mij kunt laten zien!
    Geniet van al het moois dat je onderweg tegen zult gaan komen.
    Ik blijf er bij; Zuid Afrika is het mooiste land ter wereld.
    Dikke kus!

  • 11 Maart 2012 - 11:49

    Anne:

    Hai Thirs,

    Jeetje wat gaat de tijd snel! Leuk om je verhalen te lezen. Geniet van de laatste weken!

    Xxx Anne

  • 11 Maart 2012 - 13:10

    Stephanie:

    Leuk om je alweer laatste verslag te lezen Thirs! Wat een ervaringen! Heel veel plezier met Peet en tot snel! X

  • 11 Maart 2012 - 13:43

    Simone Lenders:

    Hoi Thirsa,
    Ik heb je de laatste weken gevolgd, en je verslagen zijn er leuk om te lezen. Super goed wat je gedaan hebt! Veel plezier de laatste weken met Peter, geniet ervan!
    Lieve groetjes,
    Simone

  • 11 Maart 2012 - 13:44

    Gerard Verhaegen:

    Heerlijk Thirs, hier begint ook de zon weer te schijnen, we konden vandaag al buiten zitten, heb ik met je Pa ook gedaan. Geniet straks nog van je vakantie en veilig terugkomst in Nederland. Bedankt voor je verslagen.
    Groet Loes en Gerard.

  • 11 Maart 2012 - 13:54

    Marjolein Perquin:

    Hey toppertje!!!
    Het zit erop meisje!! Goed gedaan joh :) ik vertrouw er helemaal op dat je al je kennis over hebt gedragen aan de volgende vrijwilliger ;). Nu lekker bijkomen en genieten van je tijd met Peter :)!
    Een hele dikke knuffel vanuit New Delhi! Je bent een kanjer en we gaan elkaar zien in Nederland met onze fotoalbums ;) haha!!

  • 11 Maart 2012 - 17:39

    Fam Van Haaster:

    Hey Thirsa
    Weer een mooi laatste verslag.
    Nog even wachten op Peter en dan nog even samen genieten van al het moois daar. Gr

  • 11 Maart 2012 - 18:54

    Fam. Bontje:

    De tijd vliegt. Geniet de laatste weken nog met je vriendje en bedankt voor al je leuke reisverslagen. We hebben er van genoten. Groetjes.

  • 12 Maart 2012 - 06:45

    Dick Van Oosten:

    Thirsa, bedankt voor je leuke verslagen, ik ben trots op je..........verder wens ik je nog een lekkere en welverdiende vakantie, samen met Peter, geniet er van en ik hoop jullie snel te zien, veel liefs , Dick.

  • 12 Maart 2012 - 06:51

    Mw. Hillebrand:

    Hoi Thirsa,

    ik heb genoten van je verslagen en ik hoop dat je nog een hele fijne tijd in Zuid-Afrika mag hebben samen met Peter. Geniet ervan en een goede terugreis alvast.
    Groetjes,

    mw. Hillebrand

  • 13 Maart 2012 - 19:13

    Oma En Opa Dunselman:

    We zullen je verslagen missen. Heel hartelijk dank hiervoor. Fijne dagen met Peter samen. Geniet ervan!!!!

  • 15 Maart 2012 - 17:03

    Fam Groenenboom:

    Hoi Thirsa,

    Wat gaat de tijd snel he. We genoten van je verslagen. Fijne tijd met Peter, geniet er maar lekker van.

    Groet van ons van de Langevliet.

  • 16 Maart 2012 - 16:49

    Fam Warmerdam:

    Alweer je laatste verslag, weer prachtig om te lezen. En die foto's!!!
    Ws. is Peter nu al bij, heerlijk weer!
    Ga lekker samen genieten, je hebt het verdiend!!

  • 16 Maart 2012 - 18:41

    Wietske Wijnants:

    Hoi Thirsa,
    Kwam viavia een link tegen van je verslagen. Wat heb je het super gedaan en gehad zeg! Geweldig.. Fijn en knap dat je je zo ingezet hebt voor de medemens. Nu ontspannen en je ervaringen een plekje geven. Geniet!
    Groetjes (juf) Wietske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2012

week 7&8

26 Februari 2012

week 5&6

12 Februari 2012

week 3&4

31 Januari 2012

week 2

23 Januari 2012

Sawubona
Thirsa

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 2017
Totaal aantal bezoekers 20593

Voorgaande reizen:

09 Januari 2012 - 01 April 2012

Zuid-Afrika

Landen bezocht: