week 2 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Thirsa Conijn - WaarBenJij.nu week 2 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Thirsa Conijn - WaarBenJij.nu

week 2

Door: thirsaconijn

Blijf op de hoogte en volg Thirsa

31 Januari 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo lieve allemaal,

Hier weer een verhaal vanuit het warme St. Lucia..
Ik ben nu aan mijn derde week begonnen en ik heb weer een hoop gezien en meegemaakt.

Een verandering met de activiteiten van de eerste week is dat ik nu ook een ochtend op de crèche werk. Ik vond 5 dagen medisch project toch wel een beetje veel en het is fijn voor de afwisseling om ook een ochtend les te geven en te spelen met de kinderen/baby’s op de creche. De creche is hier voor kinderen van 0 tot 6 jaar. Het is de bedoeling dat ze hier een aantal basis dingen leren zoals tellen.het alfabet, kleuren en vormen voordat ze naar de primary school kunnen zoals dat hier heet. De eerste dag creche was een hele belevenis. 6 huilende baby’s en een hoop kleine kinderen in een klein rond huisje. Het zijn allemaal ontzettend lieve kindjes die stuk voor stuk een hele hoop aandacht vragen. Je merkt goed dat ze dat thuis niet krijgen. 1 jongentje was zomaar achtergelaten door z’n moeder die wegging naar Durban om werk te zoeken. Na een week is ze nog niet terug gekomen.. En zo zijn er nog een heleboel kinderen die geen normale thuissituatie hebben.

Daarnaast heb ik ook weer een 2 ochtenden in de kliniek gewerkt. Bij aankomst zitten er gemiddeld 60 mensen in de wachtkamer, wat een chaos! Ik heb denk ik wel 100 bloeddrukken opgemeten en temperatuur gemeten. Het is zo anders hier in de kliniek.. Er wordt niet gewerkt op afspraak en er is ongeveer 1x per maand een echte dokter aanwezig. Alles wordt hier dus gedaan door de verpleegkundigen.

Ook weer een aantal ochtenden de home based care gedaan. Een aantal mensen wat voedsel en pijnstillers gebracht en een praatje met ze gemaakt in hun huis. We waren ook op zoek naar een meisje van 3 jaar die was ondergebracht bij een ander gezin. Haar moeder was overleden en haar vader misbruikte haar. Aangekomen bij het huis troffen we een vrouw aan die nogal overstuur was en ons vertelde dat het meisje weer was meegenomen door haar vader, echt ontzettend triest om zulke verhalen te horen.

De after school club was weer erg leuk om te doen! De kinderen vinden het ontzettend leuk dat je er bent en er wordt heel veel gezongen en gedanst. De kinderen zijn gemiddeld de leeftijd van 5 a 6 jaar en nog paar oudere. Ik had voor een meisje van 13 wat nagellakjes meegenomen, toen dit werd opgemerkt door de andere kinderen had ik ongeveer 20 handjes op me knieen liggen van meisjes die allemaal een leuk kleurtje op hun nagels wilden, was erg leuk om ze daarmee blij te maken!

In het weekend heb ik met mijn 2 kamergenootjes mountainbikes gehuurd en zijn we naar het strand gegaan en hebben we gefietst door de omgeving. Erg veel heuvels en dat bij 32 graden dus het was een sportieve ochtend! Zondag hebben we een hippo/croc tour gedaan en vanuit de boot nijlpaarden en krokodillen gespot! De nijlpaarden zijn we ook al een aantal keer tegengekomen s’avonds op straat, we moeten ook altijd een zaklamp bij ons hebben als we op pad gaan!

Volgende week ga ik beginnen met aids voorlichting geven op de primary school, daar kijk ik erg naar uit! 1 kamergenoot is helaas maandag alweer vertrokken naar Australie, dus nu zijn we nog met z’n tweetjes over. Maandag komen er 7 nieuwe vrijwilligers dus ik ben erg benieuwd!

Nou dit was het wel weer zo’n beetje! Vind het lastig om alles wat ik hier zie en doe in een kort verhaal samen te vatten, maar ik hoop dat het een beetje gelukt is!

Liefs Thirs




  • 31 Januari 2012 - 18:53

    Cherelle:

    Super leuk om je verhalen te lezen thirs! Sprak peet vorige week en het is leuk om te lezen dat je je draai een beetje gevonden hebt en het nu naar je zin hebt! Ik wacht je volgende verhaal weer met smart af ;).
    dikke kus, knuffel en liefs
    Cherel

  • 31 Januari 2012 - 19:02

    Familie Bontje:

    Heel indrukwekkend verhaal weer, Thirs. Wat heb jij al ontzettend veel meegemaakt in een paar weken tijd.
    Ook wel heel triest voor al die kindertjes daar, kunnen wij ons gewoon niet voorstellen hoe het er daar aan toe gaat. Groetjes.

  • 31 Januari 2012 - 19:29

    Oma Riet:

    Thirsa je verhaal is zeer goed geslaagd,ik geniet er geweldig van. Ga zo door!!! Liefs en groetjes

  • 31 Januari 2012 - 20:53

    Ria Van Haaster:

    Thirsa, ik vind het weer een geweldig verhaal. Je vertelt het weer prachtig.
    Je maakt jammer genoeg ook akelige dingen mee. Arm kind. Maar dan ook weer die blije toetjes met je nagellakjes. Veel succes verder en groetjes uit een bibberkoud Breezand.

  • 31 Januari 2012 - 20:56

    Ria Van Haaster:

    PS Ook je foto's zijn prachtig en wat een droppies die kids. (zag je foto's pas later)

  • 31 Januari 2012 - 21:39

    Vriendinnetje Tanja:

    Lieverd, je verhaal is heel mooi om te lezen wat een gave dingen heb je al gedaan!

    Geweldig dat van die nagellak. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het werken met de kinderen leuk vind, je krijgt zoveel terug van ze en het maakt dan niet uit of je elkaar kan verstaan.

    Aan de foto's is wel te zien hoe indrukwekkend het daar is! wijffie zet hem op! ik kijk uit naar je volgende verslag.

    Hele dikke zoen, ik hou van jou Thirsie
    Tan.

  • 01 Februari 2012 - 08:31

    G.Verhaegen:

    Fantastisch, Thirsa dat je dat werk doet en helemaal voor de kinderen daar je weet in ieder geval dat het daar erg gewaardeert wordt. Zeker voor door de kinderen. Fijn om weer een verslag van je te lezen. Goed samengesteld hoor, prettig om het te lezen. Groet Gerard en Loes.

  • 01 Februari 2012 - 17:31

    Angelien:

    Hoi Thirsa,

    Knap hoe je ermee omgaat Thirs, je hebt je draai aardig gevonden, he.
    Het schrijven gaat je prima af hoor , we kijken nu al uit naar je volgende reisverslag.

  • 01 Februari 2012 - 18:51

    Roos:

    Heee lieve Thirsa.

    het is fijn om weer wat van je te horen. Het is leuk om zo op de hoogte te blijven van alles wat je mee maakt.
    sommige dingen zijn wel heftig zeg!
    maar je maakt gelukkig ook genoeg leuke en mooie dingen mee.

    succes weer aankomende week ook met je voorlichting op de basisschool!

    hele dikke kus en i loveyouuu

  • 01 Februari 2012 - 21:12

    Trix Van Mierlo:

    Lieve Thirs! Zoo hee je doet wel veel projecten! Echt leuk, lekker afwisselend. Lijkt me ook wel nodig als ik zo je medische-projecten-verhalen lees; heavy!! Moet je erg oppassen met eten enzo? Moest wel lachen toen je zei dat je die nijlpaarden op straat tegenkomt hahahaha! Wat dan; knipperen met een zaklamp?!
    Liefs, Trixxie

  • 02 Februari 2012 - 09:51

    Femke:

    Jeetje Thirs wat indrukwekkend allemaal, echt heel erg leuk om te lezen! Wat een wereld van verschil he, kan je je echt niet voorstellen hier in het noordelijke puntje van Nederland. Fijn om te horen dat je je draai heb kunnen vinden, en gezellig dat je nu ook is mijn familie hebt ontmoet ( de nijlpaarden). Doe ze vooral de hartelijke groeten.

    Ik hoor snel weer van je, en veel succes!
    dikke kus xx

  • 02 Februari 2012 - 10:58

    Trudy Warmerdam:

    Wat een indrukwekkende verhalen, en wat een andere wereld voor je.
    Mooi om zo je belevenissen te kunnen lezen. Geweldig dat je op deze manier wat voor deze kinderen kunt betekenen. En wat een mooie foto's!
    Veel succes weer voor de komende tijd!
    groetjes vanuit een winters Holland, ik denk dat wij bijna kunnen schaatsen!

  • 02 Februari 2012 - 16:00

    Familie Bultstra:

    hai Thirsa
    het is je dit keer weer goed gelukt om ons je belevenissen te vertellen.
    meid wat maak jij een hoop mee.en wat leuk dat je ze blij kunt maken met een nagellakkje.
    wij zijn benieuwd naar je volgende verslag

    groetjes

  • 02 Februari 2012 - 18:57

    Mieke:

    Hey Thirsa,

    Wat gaaf dat je dit doet zeg!! En wat maak je in zo'n korte tijd veel dingen mee! Best heftig lijkt me. De foto's zien er ontzettend mooi en indrukwekkend uit! Ik wens je veel plezier en succes toe.

    Xx Mieke

  • 02 Februari 2012 - 19:07

    Marga Bakker:

    Hallo Thirsa
    Wat een eevaring zeg ik zou zo naar je toe willen komen om daar wat werk te verzetten het was vroeger een droom van mij om ontwikkelingswerk te gaan doen.
    Wat heerlijk die kleine donkere kinderen"
    Die foto's zien er ook al leuk uit ik kijk alweer uit naar het volgende verslag. Het is alsof ik er zelf bij ben .
    Lieve groeten marga

  • 03 Februari 2012 - 16:43

    Lisa:

    He Thirs,

    Wat leuk om je verhalen te lezen :)! Erg indrukwekkend wat je daar allemaal mee maakt. Veel succes daar komende maanden!!!

    Liefs Lisa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2012

week 7&8

26 Februari 2012

week 5&6

12 Februari 2012

week 3&4

31 Januari 2012

week 2

23 Januari 2012

Sawubona
Thirsa

Actief sinds 27 Dec. 2011
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 20596

Voorgaande reizen:

09 Januari 2012 - 01 April 2012

Zuid-Afrika

Landen bezocht: